Miért is fáj a derekam és a hátam?

Megosztás itt: facebook
Facebook
Megosztás itt: google
Google+
Megosztás itt: twitter
Twitter
Megosztás itt: linkedin
LinkedIn

Mindennapi életünk része, hogy egy hosszú munkanap után elkezd sajogni a hátunk vagy derekunk. Ilyenkor próbálkozunk különböző csoda termékekkel (krémek, tapaszok és társai), illetve bejelentkezünk valamilyen csoda masszázsra bizakodva, hogy megszűnik egy csapásra a fájdalom.

De a valóságban ez közel sem ilyen egyszerű.

Nézzük meg alaposan is, hogy pontosan miért is jelentkezik ez a bizonyos mindennapi fájdalom:

Szervezetünk alappillére nem más, mint gerincoszlopunk.
A gerinc testünk vázát alkotó, tengelyét képező, mobilis és mégis stabil mechanikai szerkezet, amit csigolyák alkotnak. Ezen a vázoszlopon át idegek futnak, amik nélkül nem tudnánk mozogni, nem éreznénk, ha valamit megérintünk, emellett gerincünk az élethez feltétlenül szükséges funkciókat tölt be.
Így szinte természetes, hogy minden erőnkkel meg kell óvnunk és szervezetünk is ezen dolgozik.

Vagyis, ha bármilyen tárgyat kell a talajról felvenned akkor izomzat úgy próbál funkcionálni, hogy az stabilitást adjon gerincünknek (vagyis védelmet). Hosszú távon a rossz testtartás és a mozgás hiánya miatt ezek az izmok elgyengülnek, nem tudják a megfelelő munkát elvégezni és ilyenkor maga a gerincre nagyobb terhelés fog hatni, ami később olyan sérülésekhez vezethet, mint például a sérv.

Tehát nem kérdés, hogy a mélyizmainkat, pontosabban a core izmainkat folyamatosan erősíteni kell és elengedhetetlen a hozzá társuló nyújtás és mobilizáció. Amíg te az irodában a gép előtt ülsz vagy otthonról dolgozol és járod a kanapé-asztal-ágy háromszöget a gépeddel, akkor az izmaid szépen lassan elsorvadnak, tartásod és állóképességed romlik.

De miért is okozhat az problémát, hogy konkrétan csak ülsz?

Ennek a megértéséhez kezdjünk kis anatómiával: Ahogy már említettem, gerincünk egy igen fontos szervünk, e nélkül az élet elképzelhetetlen. Az ezt körülölelő izmokat nevezzük core izmokat, melyek lehetnek stabilizálók és mozgatók is. Ezzel minden edző és szakértő egyet is ért, viszont adódik a kérdés, hogy valójában ez az izomcsoport miért gyengül el?

Válasz a szemünk előtt van: A farizom gyengeségéből adódik a probléma. Nem megfelelő működése okozza, hogy a core izmaink elgyengülnek, ami után idővel megjelenik a fájdalom.

A sok ülés miatt a farizmaink végig kikapcsolt állapotban vannak, hiszen ez az izom a legnagyobb csípőfeszítő izmunk, ami önmagában ad egy stabilitást egész testünknek, illetve minden sétáló vagy futó gyakorlat mozgató erejéért felel. A székben ülve a farizom megnyúlt állapotban van (a csípő hajlított pozícióban helyezkedik el), nem dolgozik.
Ez a folyamat sajnálatos módon igen rendszeres azok életében, akik napi 10-12 órát ülnek a gép előtt vagy autót vezetnek. Ilyenkor a szervezet úgy gondolja, hogy neki nincs szűksége az izom fenntartására és elkezdni lassan leépíteni azt, ami miatt így veszít a tömegéből és vele együtt az erejéből.
A farizom hiányos és gyenge működése miatt más izmok fogják végezni a munkáját, ami hosszabb távon sérüléshez tud vezetni, illetve alapja a derék és hátfájdalomnak.

Feltétlen fontos tehát, hogy odafigyeljünk testünk állapotára és karbantartására hiszen, ha most nem is fáj a derekad az nem jelentheti azt, hogy nem fog később megjelenni.

Több mint 4 éve dolgozom edzőként és rengeteg emberrel foglalkoztam már. Bátran kimerem jelenteni, hogy 10 emberből 8-nál egyértelműen a farizom aktivációja hiányzott és izomereje nem volt megfelelő, ami miatt szenvedtek bizonyos sérülésekkel és panaszokkal.

Példaképpen egy régi kedves vendégem keresett meg azzal a panasszal, hogy nagyon fáj a dereka és egyszerűen nem tudja mit tegyen. Próbálta a masszőrt, próbálta a manuálterapeutát, kipróbált több krémet és tapaszt, de mind csak ideiglenes megoldást adott a fájdalmára.

Felméréseim során kiderült, hogy a farizom nagyon gyenge volt a többi alsó végtag izmaival szemben és ebből eredt a probléma forrása.
Egy hónap célzott core és farizom erősítés után a fájdalom teljesen megszűnt és utána elérte a kívánt célját minden fájdalomtól mentesen.

Ez a vendégem 22 éves volt akkoriban. Programozóként dolgozott már 18 éves kora óta.

Ha nem keres meg és feladja a megoldás megtalálását, akkor könnyen megtörténhetett volna, hogy 30 éves korára sérvvel kell kezelni.

Adódik tehát a kérdés, hogy milyen tesztekkel és milyen mozgással lehet ezt a problémát orvosolni?

Saját munkám során az új vendéggel mindig egy egészségügyi kérdőívet töltök ki, amit több statikus és dinamikus teszt követ. Ezek után tudom megmondani, hogy pontosan hol van a probléma és mi okozhatja az adott panaszt.

Ez után a megfelelő edzéstervet követve dolgozunk a probléma megszüntetésén és törekszünk a kívánt forma elérésén.

Nincs varázslat, csak kemény munka és odaadás!

Ha esetleg neked szükséged van a segítségemre, jelentkezz ingyenes állapotfelmérésre! 😊