Egyedüli edzés buktatói

Megosztás itt: facebook
Facebook
Megosztás itt: google
Google+
Megosztás itt: twitter
Twitter
Megosztás itt: linkedin
LinkedIn

Sokan választják az egyedüli edzést annak gondolatában, hogy számukra nincsen szükségük edzőre, mert mindent megtalálnak a neten és ők biztosan jól tudják mi jó nekik.

Sajnos ez a mentalitás nagyon gyakori, hiszen manapság a neten minden megtalálható és úgy gondolják, hogy egyedül is sikerülhet elérni céljaikat.
Ilyenkor jönnek a mindenki által ismert sztorik, hogy: „Igen, leadott 5kg-t, de vissza is jött rá 6-7kg” vagy „Elkezdtem, aztán egy hónap után nem volt kedvem terembe járni”, illetve a szomorúbb történet: „Lesérültem és ezért hagytam abba”.

Ez a három különböző történet abból adódik, hogy a mai társadalmunk makacs és nem hiszi el, hogy valóban szüksége lehet szakember segítségére.

Nézzük meg a történeteket egyesével:

A klasszikus gyors fogyás utáni visszahízás, avagy a jojó effektus.

A lelkes kezdő elhatározza magát, hogy a nyárra jól akar kinézni és mindent belead, hogy leadjon magáról 5kg-t. Belekezd valamilyen divatdiétába vagy szimplán éhezteti magát és közben belead apait anyait edzéseibe.
Igen hamar (kb 4-5 hét alatt) leadja a megcélzott mennyiséget és amikor ezt meglátja a mérlegen, akkor eszetlen zabálásba és bulizásba kezd, mert ő csak azért is megcsinálta.

Ez az „ünneplés” tart kb 2 hétig, majd megdöbbenve áll a mérlegen, hogy a testsúlya több, mint amikor a diétát elkezdte.

De miért is alakult ez így? Miért több a súlya, mint amikor elkezdte az új étrendjét?

Kezdjük ott, hogy szervezetünk számára normál esetben 1400-1800 Kcal szükséges az alapanyagcsere fenntartásához. Erre jön még rá az a mennyiségű Kcal, ami az aktivitáshoz kell.

Na most ha hősünk eddig bevitt 1900 Kcal-át, majd 5 hétig éppen, hogy 1000 Kcal-án élt, akkor tiszta képet kapunk arról, hogy valóban megtörtént a szükséges kalória deficit, de túl nagy. Rossz tápanyagbevitelről nem is beszélve.

Hogy érthetőbb legyen: Reggelizett valami zabkását (jobb esetben), majd ebédre és vacsorára saláta. Vagy egyszerűen nagyon kevés volt az étel mennyisége, ami miatt érthető a fogyás, de fontos itt leszögezni, hogy ha hirtelen történik meg a kalória megvonás, azt a szervezetünk egy idő után visszafogja „igényelni”, vagyis késztetést fogsz érezni, hogy többet egyél és nem beszélve arról, hogy valószínűleg zsírként fogja elraktározni azt, mivel testünk úgy gondolja, hogy túlélésről van szó, így abból raktároz el, ami a legjobb energiaforrás: Zsírt.

Nézzük a második esetet, amikor hirtelen mindenki elhatározza, hogy elkezd egy új életet és heti x alkalommal lefog járni mozogni a terembe. Ez gyakori eset januárban az újévig fogadalmasok körében.

Ez nagyjából tart is 5-6 hétig, majd szépen lassan többen abbahagyják, de miért?

Ennek az oka igen egyszerű: Motiváció hiánya és az abszolút fáradtság megjelenése.

Motiváció hiánya annak köszönhető, hogy nincsen meg azaz ösztönző erő egy olyan kezdőben, aki korábban hasonlót se csinált. Egy ilyen személy számára nagy munkát jelent, hogy egy bizonyos edzéstervet és étrendet fenn tudjon tartani egyedül.

Ilyenkor szoktak ugye edzőpartner keresni maguknak, hogy együtt küzdjenek, de sajnos gyakori, hogy ha két kezdő áll neki, akkor is hamar feladják.

A fáradtság pedig a másik véglet.

Ez abban az esetben történik meg, amikor a kezdő sportoló elkezdi teljesen egyedül az edzésmunkát bármilyen edzésmúlt nélkül, mondhatni eszetlenül. Ilyen például a 2 órás intenzív kardió minden nap.
Egy kezdő sportolónál ez a terhelés nagyon megerőltető, ami 3-4 hét után igen komoly kimerültséghez fog vezetni, előjön a motiváció hiánya és abbamarad a megkezdett edzés.

A harmadik eset szerencsére ritka, de sajnos ez is megtörténhet, akár edző felügyelete mellett.

Az edzőteremben történő sérülésről tudni illik, hogy nem hirtelen történik meg, hanem egy folyamatosan, rosszul beidegződött mozdulatsor után jön ki, ami már a jéghegy csúcsa.

Ez az esetek 90%-ban a rossz technikának és a nem megfelelő bemelegítésnek köszönhető.
Ilyen sérülés lehet bizonyos izomhúzódások, esetleges kisebb, részleges izomszakadások vagy a súlyosabbak, mint a teljes izomszakadás és szalagsérülések.

De adódik a kérdés: Én egyedül edzek és nagyon figyelek a jó kivitelezésre, mégis hogyan sérülhetnék le?

Nos, kezdjük ott, hogy lehet te fejben elképzeled a mozdulatsort, de az közel sem olyan biztos, hogy a tested is úgy fogja végrehajtani azt.
Ahogy biztosra veszem, hogy nem néztél utána, hogy van bármilyen olyan testtartás problémád, ami miatt nem csinálhatnál bizonyos gyakorlatokat.
Nem is beszélve a helyes és rendes technika megtanulásáról. Neten lehet fent van, hogyan kell szabályosan guggolni, de mi a garancia, hogy az valóban igaz is? Vagy honnét tudod, hogy az neked jó lesz?

Csak mert néhány nagy testépítő vagy haver a teremből úgy csinálja még nem biztos, hogy neked is úgy kell.

Nem szabad a bemelegítést kihagyni, ahogy a rendes kivitelezés megtanulását sem.


Mind a három eshetőségnél kifejtettem a leggyakoribb eseteket, viszont akkor mi is lenne a megoldás?

Milyen lenne a rendes „diéta”?

Hogyan lehet a motivációt fenntartani?

Miért is erősen ajánlott az edzővel való közös munka?

Kezdjük ott, hogy egy rendes és alapos edző ügyel arra, hogy vendégének sikerét elérje a legjobb módszerek segítségével.

Egy alapos anamnézis készítése és egy sor teszt után megmondja, hogy milyen is lenne a megfelelő étkezés és bemutatja a saját edzésprogramját, amivel sikerülhet a kitűzött cél.

Étrendet edző ugyan nem írhat (azt csak is dietetikus készíthet), viszont nagyon pontos távpontokat tud megadni, illetve tudja nagyon jól, hogy milyen tápanyagokra van szüksége és azokat mikor is kell bevinnie a kedves vendégnek.
A megfelelő diéta mellé feltétlen fontos a megfelelő edzésterv, tehát ha fogyás a cél, akkor megfelelő kalóriadeficit mellé szükséges egy intenzív edzésprogram.

Ez után megtanítja vendégének a gyakorlatok helyes kivitelezését, hogy ezzel egy biztos alapot adjon annak, hogy majdnem nullára redukálja a sérülés lehetőségét és ugyan így maximálisan elérje a kívánt hatást az izomzatban.

Majd biztosítja vendégét afelől, hogy mindenben támogatást nyújt, segíti és motiválja akkor is, amikor az megtörni látszik.
Alkalmazkodik a jó edző, amikor látja, hogy vendégének rossz és nehéz napja van vagy csak fáradt.

Összességében egy edző alkalmazása nagyon hasznos tud lenni. Mindig ajánlom azok számára, akik kételkednek bennünk, mert biztosan pozitív csalódás lesz a végén. 😊

Ha szeretnél te is részt venni hasonló közös munkában, jelentkezz be hozzám ingyenes személyes állapotfelmérésre!