Mi is történik testünkkel a sok ülés hatására?

Megosztás itt: facebook
Facebook
Megosztás itt: google
Google+
Megosztás itt: twitter
Twitter
Megosztás itt: linkedin
LinkedIn

Korábban írtam egy posztot nektek a facebook oldalamra, hogy a karanténban az ülés vagy fekvés veszi át a szerepet és szinte a fizikai aktivitás megszűnik.

De pontosan mi is történik a testünkkel?

Azt fontos tudni, hogy alapvetően az ülőmunkát már szinte egészségtelen életvitelnek tartják, hiszen 8-12 vagy akár több órát is egy pozícióban töltünk a gép előtt, aminek hatására testtartásunk megromlik.
Hosszú idő után ebből eredően sok derék és egyéb panaszok jönnek ki, ami akár súlyosbodhat, ha nem foglalkozunk vele.

Na de a lényeg!

Amikor te ülsz a gép előtt és dolgozol, akkor a farizmod, amely testünk egyik legnagyobb stabilizátora és egyben nagy erőgenerálóközpontja pihen, úgy mond kikapcsol, hiszen nincsen szükség a munkájára ülő helyzetben (elvégre rajta ülünk).
A farizomnak az úgynevezett antagonistája (egyszerűbben az ellentétes) a nagy csípőhorpasz izom, amely azért felel, hogy képes legyél a csípődet hajlítani, vagyis leülni. Ez az izom ebben az esetben megvan rövidülve és a hosszú órák hatására egyre jobban megrövidül és abban a pozícióban marad.

A probléma ezzel a helyzet a következő: A farizom idővel elfog sorvadni, hiszen nincsen olyan aktivitásban, mint előtte és a szervezet úgy gondolja, hogy minek tartsa fent azt az izomzatot, ha nincs is használatban, emellett pedig ahogy korábban is említettem elveszíti törzsünk egyik nagy stabilizátorát.
A farizom a csípőfeszítés mellett igen komoly szerepet játszik abban, hogy te képes legyél rendesen mozogni, sétálni vagy akár futni.
Ebből kiindulóan a derékfájdalmak okozója nagy számban annak tudható be, hogy a farizom vagy túl gyenge vagy nem kapcsol be időben, aminek következtében az ágyéki gerinc fog nagyobb terhelést kapni.


És akkor nem is beszéltünk a hátunkról.

Ugyebár az irodai munkánál muszáj használnunk a gépünket, ami azzal jár, hogy alapvetően a vállaink előre esnek, hiszen gépelünk vagy a bizonyos papírmunkánkat végezzük. Ez azzal jár, hogy a fejünk „előre esik”, a hátunk elgyengül, míg a vállaink előre esnek és a mellizom, illetve vele együtt a széles hátizmunk megrövidül.
Gyakori probléma szokott lenni vendégeimnél, akik rendszeres irodai munkások, hogy a legnagyobb probléma a csípő után a hát középső szakaszán szokott lenni.
Szinte teljesen 0 a mobilitásuk, emellett iszonyúan kötöttek, mint a mamától kapott pulóver.


Ez is oda vezet idővel, hogy olyan problémák fognak kijönni, mint a rendszeres vállfájdalom mozgás közben vagy akár a hétköznapi életben, a rendszerinti hátfájdalom, amikor a cipelni kell a táskádat.

Ezek mind olyan dolgok, amelyekkel foglalkozni kell!

Karantén alatt ez a jelenség szinte megtriplázódik, hiszen el sem hagyjuk napokig a házat és meglehet, hogy a sportolás is a háttérbe szorul, mert a termek sajnos zárva vannak és az otthoni motiváció teljesen elveszett.

Amit tudok neked ajánlani, az a következő:

Ha nem tudsz otthoni edzeni teljes mértékben megértelek, mert én sem tudok, de legalább a nyújtásra és mobilizációra vedd rá magadat!
Ha van rá lehetőséged, mindenhova menj el gyalog! Boltba vagy bárhova lényeg, hogy próbálj többet mozogni!

Ajánlom az online jógás videókat, hiszen nagyon jól áttudja mozgatni a testünket, ami csodákra képes a sok órás ülés után.

Nem szabad ezt semmibe venni, mert idővel rosszabbodhat az állapot!